Pages

Followers

Monday 16 May 2011

BAHASA JIWA BANGSA : SUATU KISAH DI KEDAI APEK..

aku selalu dengar orang ungkapkan slogan 'BAHASA JIWA BANGSA'..(warna merah bagi semangat siket)..kat tv,,radio...





almost 70%,,slogan nie memang memberi kesan mendalam kat kita,,terutama orang melayu..


tak caya?cuba try test swoh owang melayu tegar cakap bahasa cina ke,,india ke..kompom fail(termasuk aku..hehee)..alasan aku same je cam alasan kebanyakan diorang,, "BAHASA JIWA BANGSA"..aku taknak mengkhianati bangsa aku sendiri..haha..boleh kan camtu..


tp yang aku tak faham kat sini,,ade pulak segelintir masyarakat yang macam lupakan asal usul..padahal masih dok kat tempat yang sama..lom lagi talakkan dye dok kat negara omputih ke..aku rase kalo dok kat sane,,mau tak kenal kaler kulit sendiri..ciss....


sabtu lepas,,sebelum aku balik keje,,ada satu uncle India nie datang kedai..memang aku tabik,,dye fasih cakap cina..kira memang berkesan la kalo nak wat apek terharu,,ape lagi nak membodek apek..tahniah yek..tp yang tak beznye,,bila ade sorang kuli apek yang india tu nak bercakap ngan dye,,dye wat tak reti je..haih??aku da pelik sesangat..mungkinkah uncle nie sebenarnya cina yang tersala hormon mase belum lahir sampai menyebabkan kaler dye jadi lain,,ataupun....


aku rase alasannya memang yang 'ataupun...' tu la...akhirnya dye bercakap jugak dalam bahasa ibunda dye..huh...dalam hati aku ade dua je yang aku terdetik..satu,,bajet nau nak  cakap bahasa lain tp bahasa sendiri malu nak cakap..dua,,ngan apek kemain lagi ko chotchet,,nie mentang2 kuli yang ajak sembang,,ko wat muka beriman je ek..ape daaa..



aku harap aku tak jumpa la bangsa melayu yang canggitu..malu la tengok camtu..tak salah kalau nk belajar bahasa lain...tp agak2 la,,jangan sampai lupa bahasa sendiri..n lagi satu,,jangan pandang rendah kat bangsa sendiri walaupun serendah mane kedudukan dye...










oNg~oNg : serius2...(0,0)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...