Pages

Followers

Tuesday, 12 April 2016

PERJALANAN MENCARI JODOH( 2nd WEDDING ANNIVERSARY TRIBUTE )

Alhamdulillah…pejam celik pejam celik dah 2 tahun rupanya aku jadi bini orang..hahaha…Alhamdulillah…alhamdulillah…alhamdulillah…segala puji bagi Allah yang memberikan aku kesempatan untuk merasai segala nikmat kurniaanNya…

Mengenangkan betapa mudahnya Allah permudahkan pertemuan aku dan suami hingga membawa ke jinjang pelamin,rasa macam rugi pulak masa muda aku habiskan untuk bercinta dengan jodoh2 orang..hahahaha…beberapa kali bercinta tapi terputus di tengah jalan…melalak mcm nak mati,menyorok bawah meja,tepi tong sampah,bawah singki…duit abis brape banyak ntah semata2 untuk top up nak bergayut…betapa aku menzalimi diri sendiri…hahaha..tapi bak kata orang…Allah temukan kita dengan orang2 yang salah supaya kita belajar dari kesilapan,sebelum kita bertemu dengan orang2 yang betul..tak gitu jah…hahahaha..*ayat sedapkan hati sendiri*

Dalam perjalanan mencari jodoh tu,aku bertemu dengan ramai orang…bermacam ragam…dari situ aku sedar kesilapan diri sendiri dalam mencari pasangan hidup…aku nak Mr. Perfect…yang boleh comfort aku dari semua sudut…agama,kewangan,perilaku…kalau boleh,aku nak lelaki yang lengkap dengan semua pakej tu…betapa sombongnya aku dengan diri sendiri…

Dan kerana kesombongan tu,Allah uji hati aku dengan mempertemukan aku dengan orang2 yang hampir sempurna kat mata aku…antara ramai2 yang aku kenal,ada 2 manusia yang Allah hantar untuk beri pengajaran pada aku...untuk pertama kali,aku berjumpa dengan orang yang cukup sabar,cukup tenang,cukup matang melayan aku yang sangat kebudak-budakan pada masa tu…dari sedegil2 hati,dia usaha untuk lembutkan sampai aku terima kehadiran dia…dan di saat aku dah betul2 sayang,Allah tegur aku…aku sombong…aku nak lelaki yang sabar sedangkan aku selalu buat dia marah…dalam tak sedar,Allah jauhkan kami..

Kali kedua Allah uji kesombongan aku…Allah pertemukan aku dengan seorang yang sangat alim…rajin menegur,tapi dalam masa yang sama sangat riang dan relaks..selalu mengingatkan aku dengan benda2 yang baik…sampai satu saat aku rasa dia sangat sempurna sekiranya menjadi seorang suami…tapi sekali lagi Allah menegur aku…terlalu menginginkan kesempurnaan sedangkan aku tersangat jahil…kesempurnaan dia tu jugak yang membunuh perasaan aku pada dia…kerana dia turut merasa diri sendiri sempurna,beberapa kali aku rasa terhina bila dia mengungkit kejahilan aku secara tak sedar..kali itu,aku yang menjauhkan diri…kerana merasa tak layak di sampingnya…

Bermula saat tu,aku letakkan segalanya pada ketentuan…aku berhenti mencari..aku redhakan hati..dan saat aku mula redha,Allah datangkan dia…

Dia manusia tak sempurna macam aku jugak…dan kerana ketidak sempurnaan tu,dia tak pernah merendah-rendahkan kejahilan aku...sama2 bergerak untuk berubah..dia berusaha untuk buat aku rasa sempurna bila bersama dia..walaupun masa mula2 kenal,dia tak sesabar orang lain,tapi dia berusaha untuk kekalkan kesabaran bila bersama aku..dan hari ni,dia antara manusia yang paling sabar melayan kerenah aku selepas mak abah..

Masa masih bertunang,aku selalu rasa tersisih sbb dia jarang mesej n call,tak macam lelaki2 yang aku kenal dulu..tapi lepas kawin,bila duduk bercerita dengan mak mentua aku,baru la aku tau..macam mane dia berusaha cari duit sampai tak ada masa untuk diri sendiri..apa lagi masa untuk aku…masa lapang yang ada,dia cari part time untuk dapatkan duit lebih…aku pulak?kejap2 send mesej sentap sbb dia tak layan..hahaha…

Satu yang aku belajar dari kesilapan aku…orang yang tak serius dengan kita,memang akan ada banyak masa dengan kita…membuai kita dengan kata2 manis…tapi belum tentu boleh bagi komitmen yang kukuh…manakala orang yang betul2 serius dengan kita,akan mendahulukan apa yang patut supaya hubungan tu maju ke depan…bukan setakat janji bibir…diorang tau apa yang perlu dilakukan n apa yang perlu dikorbankan untuk halalkan hubungan tu…bukan setakat berkepit 24 jam tapi tak ke mana,tapi berpisah sementara untuk percepatkan jalan untuk bersama…kat situ aku sangat2 tersilap mengenai dia..betapa aku sangat pentingkan diri sendiri…nasib baik dye bukan jenis melayan sentap aku...hahahahaha...bagi dye,selagi apa yang dye buat tu betul,dye buat je..dye takkan cerita walaupun aku merajuk meragam..p lantak la aku nak sentap pun...sebab penghujung ceritanya,aku akan sedar jugak walaupun dye tak cerita hal sebenar...

dan disebabkan kegigihan dye,hari ni kami bergelar suami isteri..Alhamdulillah....berakhir sudah perjalanan aku mencari jodoh yang tak berkesudahan dulu...hahahha...harap2nya inilah jodoh pertama dan terakhir,Insyaallah...


Kepada suamiku Mohd Hairul...terima kasih kerana menunaikan janji untuk menjadikan saya isteri syg yang sah...terima kasih kerana sudi menjaga saya,dan membuatkan mak abah saya lega kerana melepaskan saya pada orang yang betul...terima kasih kerana tak jemu bertarung dengan dugaan kita...terima kasih kerana masih ada dengan saya hari ni...terima kasih kerana sudi bawa saya ke dalam dunia syg...terima kasih kerana sudi masuk ke dalam dunia sy yang serba kekurangan...terima kasih atas lafaz sakinah 12 April 2014..dan terima kasih atas segalanya...semoga Allah membalas segalanya dengan berlipat ganda kebaikan dan kebahagiaan...

Dugaan bukanlah sesuatu yang boleh kita elakkan..bukan juga sesuatu yang patut kita rungutkan...semoga kita selalu bersyukur dengan tiap dugaan,dan dikurniakan seribu kesabaran untuk hadapi dengan tenang dan cekal...


SELAMAT ULANGTAHUN PERKAHWINAN SYG...semoga kita selalu bahagia dan sentiasa bersama...sehingga ke syurga Illahi,Insyaallah...


 ~masa hari kejadian,macam sama ngam je dua orang ni...sekarang,sorang dah makin membulat,sorang dah makin melebar...alahaaaii...~





kepada semua sahabat,doakan rumahtangga kami berkekalan hingga ke syurga,mawaddah wa rahmah...Amin Ya Rabbal 'Alamin....


Memiliki insan yang kita sayangi adalah perasaan terindah..
Dimiliki oleh insan yang menyayangi kita adalah rahmah..
Mencintai dan dicintai orang yang sama adalah anugerah..
Menikahinya seumpama berada di Jannah...
Indahnya...bercinta selepas nikah...

Love,Amirah...
12 April 2016...


Wednesday, 29 April 2015

AKHIRNYA...

Assalamualaikum....

Alhamdulillah..masih bernafas lagi pagi ni...sejuk je rasa kat atas bukit Terentang ni...tambah sejuk sbb  aku duduk betul2 kat bawah aircond...-.-'

cuma tinggal sebulan je untuk aku hirup udara di SK Terentang..bukit bukau yang menghijau,cuaca pagi yang dilitupi kabus tebal,suasana riang murid-murid memulakan pembelajaran..cuma tinggal sebulan je untuk aku nikmati...errr...toleh bahagian kiri sikit,tersergam indah kawasan perkuburan Islam yang dah hampir 2 tahun setengah aku lalu lalang almost everyday..tu pun nak kena ingat tu...hehehehehehe..


tak lama lagi,aku akan mulakan hidup baru sebagai isteri sepenuh masa...maybe not a fulltime housewife,but still,i'm not a weekend wife anymore...aku nak resign dari jawatan "Isteri Separuh Masa" yang aku dah sandang lebih dari setahun ni...cukup-cukup la tu...


Alhamdulillah,setelah lebih setahun hati aku ragu2 untuk buat keputusan,sekarang hati aku lebih tenang bila aku dah nekad...it's such a difficult decision,but i believe it worth it..berkorban untuk rumahtangga yang dah lama aku abaikan,sepatutnya keputusan ni dah lama aku buat...

Image result for pengorbanan


aku tahu,kalau aku bersabar sikit lagi,mane tahu jawatan ni akan ditetapkan,dan aku boleh mohon pindah...rugi kalau aku berhenti sekarang...tapi sejauh mana pula umur aku untuk aku janjikan semua tu?macam mane kalau aku tak sempat untuk melalui semua tu?semua tu bermain di fikiran aku...ligat..padat mengisi ruang fikiran...ya..sementara suami aku masih mampu bersabar,semuanya takkan jadi masalah...dan Alhamdulillah,setakat ni tak pernah dia merungut dengan keadaan kami...tapi sampai bila aku perlu menyusahkan dia?aku yang memilih untuk bekerja di sini,tapi dia yang perlu berulang alik setiap minggu untuk berjumpa dengan isterinya...adil ke bagi dia?

Image result for pengorbanan


mak dan abah...tanggungawab mereka untuk jaga aku dah lama habis...tapi sampai ke hari ni,mak abah masih sudi menjaga aku,anaknya yang dah diserahkan kepada tangan seorang suami..malah sehingga saat aku ceritakan niat untuk berhenti kerja dan ikut suami balik ke pangkuannya,mak abah serta merta jadi sedih...aku tahu,walaupun hakikatnya aku sudah menjadi isteri orang,bagi mak abah aku masih lagi anak kecil yang manja  dan berat untuk dilepaskan pergi...


Alhamdulillah...keputusan dah diperhalusi dan dah pun dibuat...perjalanan untuk cari kerja pun semuanya dipermudahkan Allah.. Alhamdulillah,keputusan ni disokong oleh banyak pihak...dan yang paling penting, suami aku pasti gembira dengan keputusan ni...akhirnya kesabarannya berbalas...In Shaa Allah,dalam masa sebulan ni,andai diizinkan Allah,dan andai sampai umur aku,aku akan kembali pada suami aku...melalui suka duka rumahtangga bersama...kita bina semula rumahtangga kita yang sepatutnya mula terbina setahun yang lepas...

Image result for pengorbanan


sepanjang masa yang ada ni,aku nak manfaatkan sepenuhnya dengan insan2 yang bakal aku tinggalkan tak lama lagi...kawan-kawan,rakan sekerja...dan yang paling penting,mak dan abah...



kepada sahabat2 semua,tolong doakan kebahagiaan kami sekeluarga...doakan supaya keputusan yang aku ambil ni membawa seribu hikmah dan kebaikan kepada semua...doakan juga supaya aku mampu menjadi isteri yang lebih bertanggungjawab dan lebih baik,dan dimurahkan rezeki untuk menjadi ibu yang baik...amiiinnnnn....


sebelum aku menamatkan entry ni,aku turut mendoakan supaya rakan-rakan yang turut menjadi isteri separuh masa,supaya diberikan jalan terbaik supaya dapat kembali ke pangkuan suami...mudah-mudahan jawatan ni segera diserap tetap dan kawan-kawan dapat segera memohon perpindahan...semoga kita semua dirahmati Allah,dimurahkan rezeki dan selalu istiqamah dalam kehidupan...

sekian..assalamualaikum...


Image result for pengorbanan

Thursday, 16 April 2015

Video:Anniversary Perkahwinan Pertama

Assalamualaikum semua...

waahhh..da lama rasanya tak menaip entry baru...takde kesempatan la..hehehe..

sejak akhir2 ni,banyak sangat perkara berlaku di sekeliling aku..yang positif,yang negatif,yang suam2 kuku semua ada...terasa mencabar btol kehidupan sejak akhir2 ni..tambah pulak sekarang dah bertambah tanggungjawab sebagai isteri...walaupun PJJ,tp kehidupan rumahtangga ni banyak juga mengubah jadual kehidupan aku...

dalam tak sedar,dah setahun rupanya usia perkahwinan aku..rasanya macam baru je lagi aku mendengar lafaz nikah dari sang suami...hehehehe...Alhamdulillah..Allah permudahkan semuanya...walau ada pahit manisnya,rumahtangga kami Alhamdulillah berjalan lancar,bahagia dan penuh kemanisan..harap2nya sampai bila2 macam ni...jgn sampai bak kata orang,manis di awalnye je...hehehehe..

sempena menyambut anniversary perkahwinan aku pada 2 April(12 Jamadilakhir) dan 12 April 2015 yang lepas,aku ada buat satu video,khas untuk mengimbau semula kenangan di hari penyatuan kami..khas untuk suami tersayang,Mohd Hairul Bin Tukiran,untuk abah dan jugak mak...bila dengar lagu ni,serta merta aku terbayang diorang...so i dedicate this song to them...


video




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...