Pages

Followers

Thursday, 20 June 2013

MAAFKAN ADIK....

mak minah..


pagi tadi masa aku ngah pakai bedak sambil diiringi bebelan pagi mak aku,tiba2 hati aku jadi sayu..



bukan sebab mak aku bebelkan aku..tp aku terbayang macam mane bila orang lain pulak yang ganti mak aku untuk membebel..



sejak aku bertunang nie,ade satu perasaan yang aku tak pandai nak luahkan dengan kata2..bila pandang mak bapak aku,aku selalu jadi sedih..



membayangkan macam mane kalau takde sape2 jaga diorang,takde sape2 nak teman diorang,takde sape2 nak tolong diorang..


wajah tua yang banyak berjasa..



pernah satu masa dulu,masa aku baru2 dapat lesen..aku bawak mak aku ke hulu ke hilir naik motor..naik motor je...berhujan berpanas..tp mak aku nampak suke je..takde pulak mak aku rasa letih atau penat..masa tengah bawak motor,tiba2 mak aku cakap,


''lepas adik kawin,dah takde sape nak bawak mak jalan-jalan lagi.."



meleleh airmata aku tiba2..


kalau  boleh,memang aku nak jaga mak abah sampai aku mati..dari dulu aku berdoa semoga aku dapat bakal suami yang sudi duduk ngan mak abah aku..kalau tak jumpe,aku nak cari bakal suami yang  berstatus sebatang kara..jahat kan aku..biar dye takde keluarga n tumpukan sepenuh perhatian pada keluarga aku..yeee..aku sangat mementingkan diri..demi Allah,aku pernah berdoa macam tu..


tapi back to reality..tak semestinya kita akan dapat apa kita nak..jodoh tu di tangan Allah..perancangan Allah tu lebih teratur..bakal suami aku sekarang nie,aku terima seadanya..mungkin aku tak ditakdirkan untuk jaga mak ayah aku lepas aku kawin nanti,sebab bakal mertua aku lebih memerlukan..aku tak boleh nafikan hak seorang anak lelaki untuk menjaga orang tuanya..sebagaimana aku menerima anaknya,aku terima juga keluarganya dengan lapang dada..bakal suami aku dah bagitau awal2 yang dia perlu jaga ibu bapa dia memandangkan dia anak lelaki bongsu,dan sebelum kami dikenalkan,aku dah diberitahu yang keluarganya memang mencari menantu yang sudi duduk serumah dengan keluarganya..walaupun masa tu aku agak keberatan,tp aku akur dengan kehendak takdir..



tapi jauh di sudut hati,tuhan je yang tahu..macam mane pulak dengan mak abah..mak abah pun dah tua..sejak akhir2 nie selalu sakit..bila aku jaga mak abah,baru aku faham..bila ibu bapa kita tua,dah takde tanggungan,masa tu la ibu bapa kita nak bermanja dengan anak2 pulak..mungkin dah terasa letihnya memerah keringat untuk besarkan anak2..bila anak2 dah besar,mampu hidup sendiri,mereka pulak nak rehat..makan apa mereka nak,pergi mana mereka suka...aku bersyukur sebab walaupun abang2 n kakak aku duduk jauh,tapi tak pernah abaikan mak abah..dengar je ada  yang tak kena dengan mak abah,cepat2 diorang telefon atau balik kalau keadaan mak abah teruk...yang duduk jauh,dikirimkan duit dulu sebelum orangnye sampai...ALHAMDULILLAH...berkat didikan,pengorbanan mak abah besarkan kami,kami takkan lupa..apa yang kami buat bukanlah  memberi jasa,tapi membalas jasa..


teringat aku saat2 abah demam haritu..lepas aku bersiap nak pergi kerja,mak aku ketuk pintu bilik,suruh aku tengok keadaan abah..badan abah panas..tapi abah taknak pergi klinik..itu la abah..memang susah sikit kalau nak diajak ke klinik..katenye tak larat naik motor..aku senyum,aku cakap pada abah yang aku nak ajak makcik aku untuk bawak abah g klinik..tp abah taknak susahkan orang lain..perlahan abah bangun n bersiap untuk ikut aku ke klinik..naik motor..

masa nak pergi,sekali lg aku sedih..mak kate takut abah tumbang bila naik motor sebab kepala abah terasa melayang katenye..masa tu,aku terasa terpukul..rasa menyesal sangat sebab aku takde kereta untuk bawak mak abah..aku buntu..mak cadangkan aku ikat abah dengan tali supaya abah tak jatuh..aku gelak,tapi dalam hati aku sedih bagai nak gila..abah senyum sambil kata,tak payah ikat..nanti abah pegang bahu adik kuat2....aku bawak motor sambil menangis..dua2 belah bahu aku terasa pegangan tangan abah yang agak lemah..aku tau abah tak larat..


bila abah dah baik,mak pulak sakit kaki..gout mak datang balik..kali ni lagi susah,sebab kakinye tak boleh tersentuh apa2..even terkena kain pun mak aku dah menangis..tapi takde pilihan...sekali lagi,aku bawak mak aku naik motor..sepanjang perjalanan,aku dengar mak aku mengeluh sakit..kakinya tergantung,jadi makin sakit..masa pertama kali mak aku sakit kaki sebab gout,pun aku bawak naik motor..masa tu,nak dijadikan cerita,lesen motor aku baru 2 hari expired..cegampang kan..boleh pulak aku tak perasan..hihi...balik dari klinik,boleh pulak terserempak dengan roadblock..ade dua benda ak fikir masa tu..pertama,kalau dye cek lesen,sah2 aku kena saman..kedua,kalau dye nak cek lesen,aku terpaksa suruh mak aku turun motor sebab purse aku kat bawah seat..kesian mak aku..


kalau sebelum nie,masa lesen aku still hidup,TAK PERNAH pulak aku kena tahan untuk cek lesen..nak dijadikan cerita,time tu la pulak abg pulis nak berkenalan...mak aku da mengglabah..mak aku takut aku kena saman,tp aku gelak2 n berseloroh dengan mak aku,kalau adik kena saman kite bayar same2 tau mak..mak aku ketawa je..tapi sebenarnye akuda seram sejuk jugak..mati ooo kalo kena saman..kopak...


abg pulis tu suruh aku tunjuk lesen..hmmm...terpaksa la aku mintak mak aku turun motor dengan susah payahnye..mak aku hampir jatuh terduduk kat atas rumput..walaupun bukan salah abg pulis tu,tp aku tetap maki dye dalam hati aku..macam tuuuuut betul..bingai..tak nampak ke mak aku ngah sakit tu????


tp rupanya abg pulis tu baik hati...bila dye tengok mak aku terdengkot2,belum sempat aku amik lesen bawah seat,abg pulis suruh aku jalan je..terasa berdosa pulak maki dye dalam hati tadi..nasib baik aku tak ingat muka dye..kalo aku ingat,bila2 jumpe lg aku ajak makan cendol..bukan rasuah,tanda terima kasih..*bersiul



bila aku tengok balik gambar konvo nie,aku  masih teringat lg wajah mak abah masa diorang datang ke majlis konvo tu..muka penuh kebanggaan kerana aku satu-satunya anak mak abah yang berjaya pakai jubah konvo..walaupun cuma konvo poli,tp who cares..yang diorang tau,anak diorang berjaya abiskan pelajaran..itu dah cukup untuk buat mak abah tersenyum lebar..rupanya tak susah untuk bahagiakan orang tua..sesaat kita berjaya,sepanjang masa mereka tersenyum puas..terlupa sekejap pahit jerih untuk besarkan aku,sekolahkan aku...itu la yang terbayang di wajah tua mereka..Alhamdulillah,Allah berikan aku kesempatan untuk memberi peluang kepada mak abah untuk merasa semua nie..dan sekali lagi,aku bersyukur kepada Allah kerana ada adik beradik yang sanggup berkorban untuk bagi laluan pada aku untuk belajar lebih tinggi daripada diorang..bukan diorang tak cukup layak,tapi demi aku,diorang lupakan semua tu..oleh kerana mak abah dah tak kerja masa aku dah masuk poli,jadi abang2 n kakak aku la yang tolong aku dalam menyediakan segala keperluan pembelajaran aku kat sana..walaupun aku masih belum dapat balas jasa diorang,tp aku akan cuba untuk tak menyusahkan diorang..sementara aku masih ada masa,biar aku gantikan diorang untuk jaga mak abah..itu je yang aku mampu setakat nie..






kenapa bunga nie ada kenangan pada aku..bukan sekadar hadiah konvo aku,tp bunga nie jugak mewakili kasih sayang keluarga aku..walaupun bunga nie tak mahal bagi orang lain,tp agak mahal bagi keluarga kami..aku tak pernah berharap keluarga aku akan hadiahkan apa2 pada aku pada hari konvo tu,sebab peluang untuk belajar tu merupakan hadiah yang takkan mampu aku balas sampai bila2..tapi pada  hari tu,abg aku beri duit pada mak aku untuk belikan aku bunga n buat gambar studio..katenye,aku la satu2nya adik beradik yang ada peluang untuk semua nie..gambar tu sebagai kenangan..n abg aku tak sampai hati tengok aku tangan kosong tanpa bunga macam orang lain..sebab tu,walaupun bunga tu dah kering,aku masih simpan..dah 2 tahun..masih ada di atas almari dalam bilik aku...



macam mane keadaannya bila aku terpaksa tinggalkan mak abah untuk duduk dengan mertua...sape nak bawak mak g beli bawang...g pasar malam..g jalan2..bawak mak abah g klinik..haih...runsing btol aku..aku selalu berdoa ada abg aku yang nak balik kampung untukjaga mak abah..takpe la..bagi masa untuk diorang fikir..aku pun belum nak kawin lagi..harap semuanya dipermudahkan..amin...



sekarang nie,aku masih menikmati saat2 mak aku bebelkan aku..abah aku nasihatkan aku..tapi..bila aku dah kawin nanti,aku tau keadaannya takkan jadi sama lagi..aku taknak bayangkan semua tu buat masa sekarang..sekarang nie aku nak manja2 ngan mak abah,bawak mak jalan2 puas2,belanja mak abah abah makan apa yang diorang nak,masak pe yang diorang request...semoga Allah murahkan rezeki aku untuk buat semua tu..dan aku tetap berdoa semoga aku masih berpeluang untuk berbakti kepada mak abah lepas aku kawin,walau apa pun caranya..semoga bakal suami aku nanti mampu memahami keadaan kami..so far,aku tengok dye memang memahami n tak pernah merungut kalau aku lebihkan perhatian pada keluarga..harapnye berkekalan..amiinn...


kepada mak abah,adik mintak maaf sebab masih belum mampu bahagiakan mak abah dengan cara lebih baik..ntah sempat atau tak,adik tak pasti..tapi adik akan cuba..adik harap mak abah ikhlas terima adik untuk jaga mak abah..dan kepada adik beradik aku,aku mintak maaf atas segala kekurangan aku dalam jaga mak abah...


and MOST OF ALL,terima kasih atas segalanya..siapa aku hari nie,mereka yang banyak membentuk..


lagu nie banyak menyentuh hati aku...jom sama2 dengar..


Kami anak-anakmu
Ingin memohon restu
Wahai ibuku wahai ayahku
Ampunkan dosa-dosaku
Wahai ibuku wahai ayahku
Redhakan akan diriku

Ku hulurkan salam
Untuk Rasul Junjungan
Moga disyafaatkan
Ya Allahu Ya Rabbi
Ya Fattahu Ya 'Alim
Ya Rahmanu Ya Rahim

Wahai Tuhanku
Kasihi daku
Kasih ibu dan ayahku
Wahai tuhanku rahmati daku
Rahmati ibu dan ayahku

Selamatkan mereka dari azab neraka
Dan bencana dunia
Hubungkan mereka dengan talimu
Amin ya rabbal alamin

Ku hulurkan salam
Untuk Rasul Junjungan
Moga disyafaatkan
Ya Allahu Ya Rabbi
Ya Fattahu Ya 'Alim
Ya Rahmanu Ya Rahim

Wahai Tuhan limpahkan hidayahMu
Untuk ayah dan ibuku
Wahai Tuhanku
Berkati daku
Berkati ibu ayahku

Sayangilah mereka sepertimana
Mereka menyanyangiku
Dan mengasihiku waktu kecilku
Tak terbalas budi jasanya

Ku hulurkan salam
Untuk Rasul Junjungan
Moga disyafaatkan
Ya Allahu Ya Rabbi
Ya Fattahu Ya 'Alim
Ya Rahmanu Ya Rahim

Wahai ibuku wahai ayahku
Didiklah anak-anakmu
Moga menjadi penyejuk di mata
Penawar resah hatimu

Ampunkan segala keterlanjuranku
Halalkan makan minumku
Doakan semoga aku selamat
Dunia dan di akhirat

Ku hulurkan salam
Untuk Rasul Junjungan
Moga disyafaatkan
Ya Allahu Ya Rabbi
Ya Fattahu Ya 'Alim
Ya Rahmanu Ya Rahim


oNg~oNg : terasa macam nak balik peluk mak abah sekarang jugak..:'(

3 comments:

orangebear rara said...

tersentuh hati iols baca...sabar uols..rezeki untuk uols terbuka luas in shaa Allah..niat hati untuk bahagiakan mak ayah je dah dapat pahala..Allah tahu niat uols..jangan bersedih..

orangebear rara said...

tersentuh hati iols..sabar..rezeki Allah ada untuk uols..jangan cepat putus asa..jangan mengeluh dengan apa yang kita ada sekarang..Allah tahu niat uols untuk bahagiakan mak ayah..in shaa Allah ada ganjaran yang menunggu

miss lolipop sedeyh said...

wuuu terharunye mira..sedih khai bace... tetibe teringat kat mak abah khai juge... wuaaaaa sedih..nak plok mak abah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...