Pages

Followers

Tuesday 11 June 2013

KERANA KAMU SAHABATKU..

huh..sadis tajuk aku pagi2 nie..nie semua gara2 dok sorang dalam opis la nie..huh..





aku takde la nak bersajak madah pantun gurindam dondang sayang sangat..tapi memang aku nak cerita pasal SAHABAT hari nie..tepuk sikit..tepuk sikit...*clapclapclap*


kenapa dalam dunia nie kite kena ada kawan?


kawan ketawa

kawan nanges

kawan rempit

kawan ponteng kelas/sekolah/prep/keje

kawan meniru

kawan makan minum

kawan chatting

kawan makan coki coki

kawan mengumpat

kawan pedajal orang

kawan shopping






dan bermacam-macam jenis kawan yang wujud kat muka bumi nie..aku dlu,nak buang air pun kena ada kawan tau..kalau dapat kawan yang satu kepala tu,boleh dok jamban sebelah2 pastu gelak2 sambil memerut..korang ade???


semua orang boleh jadi kawan,tp tak semua boleh jadi SAHABAT..besar bezanya tu..




dalam hidup aku,orang yang boleh jadi sahabat aku cuma orang yang pelik2 je..seriously aku tak boleh berkawan dengan orang normal..orang normal nie kadang2 ade perangai normal yang memang aku tokleh follow..antaranye..


  • cakap bukan main berlapik,konon untuk menjaga adab..tapi dalam diam mengata mengutuk mengetuk kat belakang...
  • konon2 taknak kawan dengan orang yang tak berapa baik,takut menjejaskan reputasi n perangai sendiri..phuuuiii..padahal kalau perangai sendiri buruk,tak payah kepam di sebalik  muka nerd tu..aku da tengok banyak contoh 'bekas' kawan2 aku yang baik NAUZUBILLAH satu masa dlu,hari nie tak berapa nak menjadi orang..
  • konon2 menjadi sahabat baik..mendengar,merasai,memahami..tp bila jadi sesuatu,mereka la orang pertama yang menyalahkan kite tanpa usul periksa..

nie antaranya je la..kalau ditakdirkan jumpe dengan orang macam nie lagi,memang menangis aku...menitik-nitik airmata kesayuan..kahkahkah


 bukan senang nak jadi sahabat...kite sendiri kena banyak muhasabah diri..aku tau,aku sendiri banyak perangai buruk yang membuatkan aku tak boleh jadi sahabat kepada sesetengah manusia..standard la tu..aku tak kecik hati pun...


kadang2,sesuatu yang kite rasa jadi kekurangan kita tu la yang jadi kelebihan kite dalam mencari sahabat..aku jadikan cerita aku sebagai contoh...


semua sedia maklum,aku nie berbadan besar...bukan semua orang boleh berkawan dengan orang macam aku...mana pun aku pergi,memang jadi bahan kutuk..dari sejak sekolah rendah sampai la sekarang..cuma bezanya sekarang dah takde la orang kutuk macam kat sekolah dulu..tapi disebabkan kekurangan aku nie la,aku jumpe kawan2 yang boleh menjadi sahabat aku..kena kutuk sama2,kena hina sama2..ya..kawan2 aku yang tak pernah malu untuk berjalan bersama aku..

nie kawan aku masa sekolah menengah..aku tak pasti dia kat mana sekarang..tp aku takkan pernah lupa..dye pernah menangis masa aku kena kutuk dengan kawan2 kelas aku..takkan pernah aku lupa sampai aku mati..aku harap dye pun takkan lupakan aku..best regard..MIZA..


ni kawan2 aku masa kat teknik..dengan diorang ake kenal sape kawan dan sape sahabat..aku belajar buat benda2 gila..kena kutuk sama2,kena hina sama2,kena pulau sama2..memang banyak dugaan kami..n walaupun kami dah ade hidup masing-masing sekarang nie,tapi aku tetap sayang diorang...kalo jumpe memang dapat la korang sorang satu das ciuman..nak lebih boleh request oke...lovely ZANA,NADJUA,SANTY n SHAKE..

yang nie pulak kengkawan aku kat poli..aku takkan lupa kenangan kami menangis kat tepi padang poli sama2..pergi klinik sama2...kongsi2 duit untuk makan...sentimental value tu sampai sekarang masih melekat di hati..walaupun duduk berjauhan dengan keluarga masa tu,tp kami tak kekurangan apa2 sebab ada satu sama lain..never be replaced...IRA n ALIN..

nie teman seperjuangan aku masa kerja kat kilang..mereka la kawan,mereka la sahabat,mereka la keluarga...susah senang aku memang kat kocek diorang..masa diorang tinggalkan aku,kehilangan tu Tuhan je yang tau macam mane rasenye..orang lain mungkin takkan faham..my dear KAK FARAH n KAK ZURA..


 mereka nie sedang bersama aku berjuang mencari sesuap nasi sekarang nie..susah senang bekerja sebagai pekerja kontrak,mereka je yang dapat bersama aku untuk memahami..tanpa diorang sekarang nie,susah aku nak survive..walaupun umur diorang jauh beza dari aku,tapi diorang tak pernah layan aku macam budak2...bila2 aku perlukan bantuan,they will always be there..UMI n ENAL..


penting untuk kite menjalin silaturrahim di mana saja kita berada..buat kawan di mana2..jangan jadi kera sumbang di tempat orang...suka atau tak,kita tetap kena teruskan kehidupan...TAPI..peluang mendapatkan seorang sahabat bukan ada di mana2...memerlukan masa untuk kita mengenali hati budi..dan yang paling penting,ke mana saja kita pergi,bila bertemu dengan rakan2 baru,JANGAN pernah lupa sahabat lama..mereka bukan sekadar sahabat,tapi sebahagian diri kita..


dan penting untuk kita berusaha menjadi sahabat kepada orang lain..kadangkala kita mengharapkan orang lain menjadi sahabat yang baik,tapi kita selalu mengkhianati persahabatan tu.. jangan pernah takut untuk menyatakan kesalahan sahabat kita supaya kita tak memendam rasa sehingga menjejaskan persahabatan,jangan pernah ego untuk menerima kesalahan dan jangan pernah malu memohon maaf tatkala kita berbuat kesalahan...kita sama2 manusia,tak lepas berbuat kesalahan..terima apa jua keadaan sahabat kita walau dalam keadaan paling buruk sekalipun..saat semua orang membenci sahabat kita,kita berdirilah di samping dia..


aku sendiri sedang memperbaiki diri supaya aku layak menjadi sahabat yang baik kepada sahabat yang aku sayang..kepada sahabat2 aku,aku mohon maaf andai aku pernah  memberi ruang untuk korang berkecil hati kepada aku..tak ada kesalahan yang aku sengajakan..betapa aku beruntung lahir dan hidup di keliling insan2 penyayang macam korang..takkan ada pengganti korang dalam hidup aku..



"my dear friend..
if you want to run away,call me..
i don't promise i'll make you stop,but i can run with you..
if you want to cry,call me..
i don't promise i'll make you laugh,but i can cry with you.."



oNg~oNg : jangan pelik kenapa aku suka buat entry pasal kenangan2 n kawan2..aku buat blog nie untuk aku meluahkan cerita hidup aku..dan hanya ada mereka dalam hidup aku..bila aku dah takde nanti,kawan2 aku akan tetap ingat yang aku selalu sayang diorang..oke..nota kaki aku panjang kali nie..baik aku stop..tata..


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...