Pages

Followers

Wednesday 11 June 2014

PERUBAHAN..

Assalamualaikum....

rasanya nie entry kedua kot lepas aku kawin..agak kebizian sikit sejak akhir2 nie...nie ada masa sikit nie..cilok kejap...tralalalala............



sejak kawin nie banyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakk sangat benda yang berubah..daripada segi fizikal badan (makin sihat sejahtera gamaknya), segi mental, aktiviti seharian dan mingguan, keutamaan, n macam2 lagi..


yang paling ketara bila hujung minggu la..slalunye hujung minggu aku,aku bangun lambat...wakakakaka...aku bangun dalam kol 8 gitu(the looser mira)....terus buat sarapan memandangkan mak aku pun memang da on radio perut dye time2 macam tu..pkai loudspeaker lg...pastu kemas rumah sikit,masak tengah hari daaaaannnn terus melabuhkan tirai tengah hari dengan aktiviti yang palingggggg best....TIDOOOO!!kalau ada hindustan best,aku bertahan la kejap tp biasanya tak sampai satu jam la..pastu lena diulit intan sampai la aku rasa bahang,baru aku bangun buat minum petang..makan lagi..see...skarang korang faham kan kenapa aku tokleh kurus???



bila dah kawin nie,hujung minggu aku memang la wajib di samping suami..tak kira la balik rumah mertua atau suami aku balik rumah mak aku...yang sohih,aku da tokleh bangun lambat..sobssss...kalau kat umah mentua,awal pagi aku da bangun seawal 5.30 pagi sebab nak basuh baju memandangkan kat sana penggunaan air agak terhad pada waktu siang...alang2 da bangun,terus mandi n solat subuh...kalau masa awal2 dulu,aku terus ke dapur kemas2..sekarang...hmmmm...kihkihkih...mak dah siap2 buat sarapan sebab nak pergi mengurut..aku cuma tolong2 sikit2...hehehehehehe...tokleh pakai punye menantu...


tapi aku antara menantu yang beruntung sbb mak mentua aku bukan jenis cerewet n high demand...stakat nie,alhamdulillah semuanya berjalan lancar n takde masalah...kalau aku terlambat turun dapur pun belum lagi mak main gendang2 periuk...harapnya sampai bila2 la...n aku harap perangai aku pun  senonoh sikit la bila da kawin nie..jgn membako darah orang,jgn menguji kesabaran orang..kalau orang tak marah,mesti orang tak buat kite rasa marah jugak kan...



bila tengok suami,kadang2 aku senyum sendiri..kadang2 dye tolong aku kat dapur,tolong kemas bilik,kemas rumah,basuh baju...bila petang aku merengek ajak jenjalan,dye wat muka bengang tp dye bawak jugak...lagi mujarab kalau aku guna alasan nak bawak anak sedara dye skali...terus suruh amik kunci kete..weeehahaha...tak sabar nak ada anak sendiri..mesti lagi senang pancing dye ajak jenjalan...kahkahkah...doa2kan la rezeki kami untuk menimang anak cepat...harap2 semuanya tak berubah..kalau berubah  pun biarlah ke arah yang lebi baik...jgn la ke arah yang tak baik...biarlah semuanya indah sampai bila2,walaupun akan ada dugaan..biarlah kami tempuhi sama2...



bila dah kawin nie,memang ketara sangat tak dapat berjimba dengan kawan2 macam dulu..bukan sebab suami tak bagi,tp masa memang takde...almaklum la..aku hidup pisah ngan suami..hujung minggu baru jumpa...susah nak korbankan masa tu untuk hal lain...pedulik la orang nak kata aku lebihkan suami...memang pun...suami aku...takkan nak lebihkan suami orang...kan...tanggungjawab aku untuk berada di sisi suami..orang lain yang mengata aku lebihkan laki aku tu,sok tengok bila dye kawin...ntah2 lagi teruk dari aku.. bluweeeekkkk...



kepada kawan2 yang belum kawin tu tp dah ada niat n dah ada calon tu,cepat2kan la...memang aku tak nafikan banyak dugaan pas kawin nie,tp lambat laun kena jugak hadapi kan..bukannya kalau kawin lambat dugaan tu tak kejar kau...yang penting niat tu baik nak dirikan masjid,nak hindari maksiat n merasai ketenangan...pe yang terjadi lepas kahwin,kita yang corakkan...kalau kite boleh kendalikan rumahtangga dengan tolak ansur n toleransi,insyaallah..aku tak berani cakap lebih,sbb aku pun masih mentah dalam rumahtangga...harap2 kami mampu harmonikan rumahtangga nie..n aku dah tanamkan dalam hati,ape pun terjadi selepas nie,aku kena redha..jgn sesekali salahkan takdir...kite tak pernah tersalah pilih teman hidup,cuma manusia yang berubah...masa kite memilih dia untuk jadi teman hidup,dia lah yang terbaik..tp kite kena selalu ingat,kite memilih seorang manusia,dan bukan malaikat..kena selalu ingat hal ini..n kite pun kena selalu perbaiki diri...jgn selalu salahkan orang atas ape pun yang berlaku...mungkin apa yang berlaku tu kerana kesalahan kita sendiri..kita sendiri pun manusia yang jahil..kena banyak muhasabah diri..


sekian..salam hari rabu...



oNg~oNg : yeaaaayyy...esok jumpa incik love....weeeeeeeeeeeeeee.........................

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...